Alla uppdrag
Regional Account Manager Medtech - södra Sverige
Diagnostiska bildgivande system
Tjänstebeskrivning
Till vår organisation i Sverige söker vi nu en självgående och driven Regional Account Manager som kommer att ansvara för försäljningen och marknadsföringen av företagets produkter inom medicinsk bilddiagnostik samt ha eget kundansvar inom det definierade området denna positionen täcker. Tjänsten är bred och du blir en viktig spelare i ett mindre men växande företag i en stor och stabil koncern.

Tjänsten innebär att identifiera och bearbeta affärsmöjligheter samt skapa relationer med nyckelpersoner inom målgruppen. Då produkterna är tekniskt avancerade och försäljningsprocessen oftast sker genom upphandling krävs ett proaktivt och långsiktigt relationsbyggande genom ett strukturerat arbetssätt.

Som person är du målinriktad med ett stort intresse för att skapa affärer och utveckla långsiktiga kundrelationer. Du är en affärsmässig, strukturerad teamplayer med dokumenterad erfarenhet av komplex försäljning. Eget teknikintresse är en förutsättning för att lyckas i rollen.

Placering: Syd-sydvästra Sverige, gärna med boende i närheten av Göteborg (huvudkontor)
Område: Tillsammans med kollegor i Stockholm och Göteborg ansvara för den svenska marknaden
Rapporterar till: VD
Reseaktivitet: Varierande med egen planering. Enstaka övernattningar då de flesta resor till kund sker över dag.

Huvudsakliga ansvarsområden:
Ansvara för alla kundkonton i den definierade regionen
Ansvara för specifikt tilldelade kundprojekt utanför det avgränsade geografiska området
Ansvarig för prospektering av nya konton och projekt
Sälja in, förhandla och närvara hos kund för att få ordern
Förbereda offentlig upphandling inklusive offerter, förhandla förslagen, utföra de åtgärder som krävs för att ta hem affären
Tillsammans med Sales Support sätta ihop och förbereda offert och andra standarddokument
Ansvara för att löpande uppdatera information i kunddatabas
Prioritera, organisera och planera så att tidsplan och uppsatta mål kan nås
Lyssna och förstå kundens behov
Proaktivt utveckla sin kunskap och färdighet inom området, lär av andra samt dela med sig av sin egen kunskap och erfarenhet

Som ansvarig Regional Account Manager måste du förstå företagets krav inom kvalitet, miljö, hälsa och säkerhet och agera utifrån de instruktioner som där gäller i sitt dagliga arbete.

Önskade kunskaper och arbetslivserfarenhet:
Fördel med bakgrund inom bioteknik/medicinsk teknik
Fördel att kunna lite om teknikerna; CT/MRI/UL/Röntgen
Tidigare erfarenhet inom komplex försäljning – arbetar med verktyg för strategisk försäljning
Ser behov – förstår kundorganisationens viktiga spelare
Kunnig inom offentlig upphandling
Van presentatör
God relationsbyggare
IT vana (CRM samt MS Office)
Flytande i tal och skrift i Svenska
God kunskap i tal och skrift i Engelska
Vilja att vara ute hos kund – du är flexibel i ditt resande
Körkort
Personliga egenskaper:
Planering och organisation
Handlingsinriktad – tar egna initiativ
Proaktiv
Resultatorienterad - målinriktad
Affärsmässig
Lösningsorienterad – finner alternativa vägar
Klar och tydlig kommunikation
Social och öppen
Entreprenörskänsla
Förtroendeingivande, skapar trovärdighet
Lyhörd
Tålmodig
Flexibel

Vad erbjuder vi?
Möjlighet att få vara med och bygga vidare på den svenska verksamheten i en dynamisk, mänsklig och relativt nystartad, men nu mer mogen, svensk organisation där kundfokus, flexibilitet och frihet under ansvar gäller.

För frågor eller mer information gällande tjänsten, vänligen kontakta Rekryteringskonsult Agneta A. Almquist, PhD på Rekryteringsspecialisten Life Science, Norden.

Mobil: 0708-28 28 89, E-mail: agneta@rsls.se